Met welk huisdier kunnen wij u helpen?

Hond

Kat

Knaagdier

Konijnen, wat u moet weten

Madenziekte

[Informatie volgt]

Vaccineren

Myxomatose is een virusziekte. Het virus kan worden overgedragen door stekende insecten, maar ook via direct contact met besmette (wilde) konijnen. Het veroorzaakt ontsteking en zwelling met name rond de oogleden, de neus, de oren en rond de anus. Er kunnen ook knobbels (myxomen) ontstaan, met name op de oren en de mond. Veel konijnen overleven de ziekte niet, bovendien is het erg besmettelijk.

VHS (Viraal Haemorrhagisch Syndroom), ook wel RHD (Rabbit Haemorrhagic Disease) is een virusziekte dat plotselinge sterfte door inwendige bloedingen kan veroorzaken. Soms wordt het konijn eerst ziek, sloom, wil niet eten, wordt benauwd en heeft pijn. De ziekte kan worden overgedragen via stekende insecten, direct contact of via besmet groenvoer (bv. geplukt gras). Vrijwel alle besmette konijnen gaan er aan dood.

Er zijn 2 typen van deze ziekte. RHD-1 heeft het snelste verloop, de dieren sterven vaak zonder voorafgaande ziekteverschijnselen. Bij een RHD-2 infectie zijn de dieren meestal kort ziek voordat ze sterven. Er is geen behandeling mogelijk.

Tegenwoordig is het mogelijk om met een enkele injectie te vaccineren tegen myxomatose, RHD-1 en RHD-2. Dit kan vanaf een leeftijd van 5 weken. De aanvang van de immuniteit ontstaat na 3 weken en duurt een jaar.

Voorheen werd er tegen RHD-2 apart gevaccineerd met Filavac. Bij konijnen die in het verleden slechts tegen myxomatose en RHD-1 gevaccineerd zijn, en niet tegen RHD-2, is het advies om na 3 weken de immuniteit tegen RHD-2 te boosteren met een enkele injectie Filavac.

Voor de konijnenopvang zijn de vaccinaties meestal een vereiste.